Choď na obsah Choď na menu

Umenie paleolitického človeka

spanielsko---jaskyna-altamira.jpg

Prehistorické maľby - jaskyňa Altamira

Obdobie paleolitu nazývane aj staršia doba kamenná (3,5 mil až 8500 rokov pred n. l.) bolo najdlhším úsekom ľudských dejín. Delí sa na tri veľké obdobia, na straší stredný a mladší paleolit. Paleolit zahŕňa proces vývoja človeka, ktorého korene siahajú do pliocénu. Človek sídlil v jaskyniach, previsoch, prípadne pod holím nebom. Používal štiepané kamenné nástroje a kostené predmety. Živil sa lovom a zberom plodín, poznal oheň. Pre starší paleolit (3,5 mil. až 1 mil. rokov pred n. l.) sú charakteristické pästné kliny a odštepované industrie, ako aj primitívne nástroje z riečnych štrkov. Z obdobia stredného paleolitu ( 1 mil. až 40 000 rokov pred n. l.) bolo nájdených množstvo artefaktov, najme hrotov. Hlavným predstaviteľom tohto obdobia bol človek neandertálsky. Mladší paleolit ( 40 000 až 10 000 rokov pred n. l.) predstavuje vrchol vývoja kultúr oleistocenu, ktorého nositeľom bol už človek súčasného typu. Hlavným zdrojom obživy bol hlavne lov mamutov. Toto obdobie je známe svojim umením ktoré sa objavovalo na celom svete, hlavne vo forme jaskynných malieb.

Juhoafrické skalné umenie bolo vyhodnotené ako jedno z najpozoruhodnejších výtvorov ľudstva a datované do obdobia takmer pred 30 000 rokmi. Hoci sa spočiatku vysvetľovalo ako zvláštny záznam udalosti každodenného života, niektoré výskumy, dokazujú že je to náboženské umenie. Podľa odborníkov niektoré zo znázornených výjavov zaznamenávajú skúsenosti šamanov, ktorý ich využívajú ako zdroj a demonštráciu sily na liečenie chorôb, privolanie dažďa a hry vábenia. Na skalných previsoch hlavne v horských oblastiach južnej Afriky sa objavilo mnoho tisíc malieb a rytín. Okrem toho sa v kultúrnych vrstvách jaskýň našli malé pomaľované kamene a zriedka aj pomaľované rytiny. Skalné maľby sú jednofarebné (monochromatické) dvojfarebné alebo tónované, rytiny môžu mať línie vyškrabávané, vytesané alebo vydierkované. Maľby predstavujú divé zvieratá (africkú antilopu) scény z ľudskými postavami a kombinované ľudské a zvieracie postavy (takzvaný polo ľudia- polo zvieratá), odtlačky rúk a rozličné ornamenty. Väčšina týchto umeleckých prejavov sa pripisuje Bušmenom, domorodým lovcom zberačom z južnej Afriky. Najstaršie datované prejavy juhoafrického skalného umenia predstavuje sedem zlomených pomaľovaných kamenných platni z jaskyne v južnej Namíbii. Rádio karbónová metóda stanovila vek dosiek na 19 000 až 27 000 rokov. Z toho dôvodu zaradzujeme dosky do obdobie konca stredného alebo začiatok mladšieho paleolitu. Na týchto doskách je mačkovité zviera, s akoby ľudskými zadnými nohami, dve biele zvieratá s čiernymi pásmi, obrys nosorožca a telo antilopy lemované červenou čiarou. Juhoafrické skalné rytiny sú tiež pomerne staré. Vek rytín v jaskyni Wonderwerk v provincii severné Kapsko v Juhoafrickej republike bolo stanovené na viac než 10 000 rokov.

spanielsko---jaskyna-altamira.jpg

Je takmer neuveriteľné, akú plastickosť dali zvieratám prehistorickí umelci

Domorodci verili že šamani môžu zaktivizovať nadprirodzenú silu a sprostredkovať kontakt s duchom sveta tým, že sa privedú do stavu vytrženia – do tranzu. Rituálni tanec okolo táborového ohňa, tlieskanie, trasenie sa šamana a krvácanie z nosa, sú situácie znázorňované v skalnom umení. Mnoho raz sú šamani v tranze znázorňovaný ako mŕtvy, pretože sa podobne správali zomierajúce antilopy. Panovala viera že keď antilopa smrťou vypustí silu, šaman ju môže použiť na dosiahnutie určitých vecí, napríklad na liečbu chorôb. Šamani mali v tranze často predstavy že sa môžu prevteliť do zvieraťa a to bolo, pravdepodobne podnetom k maľovaniu malieb napoly ľudských a napoly zvieracích postáv.

V 60. a 70. rokoch 19. storočia boli na stenách niekoľkých jaskýň objavené maľby , ale ich vek a význam ostávali na ďalej nedoriešené. Obrat nastal roku 1895. V jaskyni La Mouthe sa po odstránení usadených vrstiev s paleolitickým materiálom odkryla chodba s figúrkami vyrytými na stenách, ktoré boli dokázateľne veľmi staré. Po roku 1902 musela „prehistorická obec“ oficiálne uznať existenciu a autentickosť paleolitického jaskynného umenia v Európe. V južnom Francúzsku sa nachádza významná skupina jaskýň s maľbami starými 10 000 až 27 000 rokov, napríklad Niaux, Le Tuc d´ Audoubert s hlineným bizónom. Analýzy pigmentov používaných v jaskynných maľbách, ktoré sa uskutočnili v posledných rokoch, odhalili časté používanie organických látok, napríklad drevených uhlíkov, čo umožnilo datovanie malieb rádio karbónovou metódou . Ukázalo sa že súbory jednotlivých jaskynných malieb nie sú náhodné, ale nie sú ani kompozície rovnakého charakteru. Skôr sa zdá že ide o postupne pribúdanie jednotlivých kompozícii z rôznych časových úsekov , pričom niektoré maľby boli opravované alebo premaľované. Jaskyne potvrdili že paleolitické umenie nesúviselo priamo s lovom. Pravdepodobne odráža náboženské predstavy .

Najznámejšou jaskyňou je jaskyňa Lascaux, najkrajšia a najvznešenejšia známa galéria umenia doby ľadovej bola objavená úplnou náhodou štyrmi dospievajúcimi chlapcami. Jaskyňa obsahuje neuveriteľných kolekciu 600 malieb a takmer 1500 skalných rytín. Farby malieb sú prekvapivo svieže. Toto umenie sa všeobecne chápe ako celok vytvorený pred asi 17 000 rokmi. V „ Hale býkov“ dominujú štyri veľké čierne býky dlhé až 5 m, sú to najväčšie známe zobrazenia z paleolitickom umení.. V jaskyni sú ďalej početné figúry koní a vysokej zveri. V jednej úzkej pomaľovanej chodbe sa na vysokých stenách a na strope dodnes zachovali jamky, v ktorých boli kedysi upevnené trámy lešenia.

najstarsia-venusa.jpg

venuša z jaskyne Hohle Fels

Nástup populácie ľudí dnešného typu v Európe sprevádzal vznik plastík zvierat a ľudí na vysokej úrovni. Jedným najprekvapujúcejších príkladov ranného umenia je ženská soška vyrezaná zo zeleného serpentínu, ktorá sa našla roku 1988 v severovýchodnom Rakúsku. Jej vek sa odhaduje na Takmer 32 000 rokov. Z toho istého obdobia pochádzajú aj ďalšie drobné plastiky : antropomorfná postava z mamutoviny so ženskou hlavou z Nemecka, Realistické rezby z mamutoviny, znázorňujúce mamuta koňa a iné zvieratá. Najslávnejšie sú diela prenosného paleontologického umenia takzvané „Venuše“ ako je figúrka z vápenca, kyprých tvarov z Rakúska. Vek najstarších Venuší sa odhaduje na 24 000 až 26 000 rokov. Charakter sošiek sa mení, sú zobrazením žien rôzneho veku a typu . Pripisuje sa im nábožensky charakter alebo rituálny význam . V niektorých vedeckých kruhoch ich považovali za prejav spoločenskej štruktúry matriarchálnej spoločnosti. Niektoré sošky venuši zo Sibiru sú odlišné od sošiek z ostatnej časti Európy . Na týchto soškách sú znázornené aj šaty a pokrývky hlavy, tak nevyhnutné k prežitiu na Sibíri v dobe ľadovej.

Skalné umenie Číny sa sústreďuje do dvoch regiónov . Prvým sú pohoria a stepi takzvaného vnútorného Mongolska s tisíckami skalných rytín – medzi nimi sú aj rozsiahle série masiek v horách Chelan. Druhou oblasťou sú skalné maľby pozdĺž hranice s Vietnamom. Väčšina tunajších malieb sa nachádza 20 až 80 metrov nad vodou, niektoré však aj 120 m, mohli byť teda zhotovené len pomocou rebríkov či lešenia, v niektorých prípadoch aj pomocou lana uviazaného na vrcholku hory. Veľká skalná stena známa ako „Hora Kvetov“ predstavuje zo svojou šírkou vyše 200 m a výškou 40 m najväčší panel so skalným umením na svete. Obsahuje 1819 červených figúrok vysokých od 30 cm až 3m, zobrazujúcich väčšinou čarodejov a lovcovu.

Skalné umenie sa našlo na väčšine územia Austrálie, pričom sa zistila jeho rozmanitosť v technike aj štýle. Rytiny aj maľby ktoré sa dali časovo zoradiť, hovoria o veku 20 000 a viac rokov. Existujú však aj miesta ako napr. „ skrýša ranného človeka“ v Queenslande, kde boli rytiny prikryté sídliskovými vrstvami datovanými do obdobia pred 13 000 rokmi. Kúsky Okra so znakmi ich používania na maľovanie sa našli v najnižších vrstvách najstarších nálezísk z obdobia pred 50 000 rokmi. Najstaršie dáta pre juhoaustrálske rytiny hovoria o obdoby vyše 40 000 rokov, čo predstavuje najstaršie skalné umenie na svete vôbec. Pravdepodobne najznámejšie umenie Austrálie je umenie Arnhemskej zeme so svojimi zložitými, udivujúcimi postavami tzv. „röntgenovými postavami“ Medzi známe patria aj maliarske šablóny rúk, ktoré sú rozšírene po celom kontinente. Najpozoruhodnejšie príklad pochádza z južného Queenslandu, kde boli známe šablóny na sekery, bumerangy, nádoby, ako aj ruky nohy dokonca aj zvieratá.

Skalné umenie nového sveta nám predkladá širokú variabilitu techník : skalné kresby, maľby, rytiny, geoglyfy, jaskynne maľby a petroformi čo sú vlastne kamene zoradené na zemskom povrchu do nejakého obrazca alebo vzoru. Organický materiál na skalných glazúrach, bol datovaný do obdobia pred 18 000 rokmi. Poznáme lovecké výjavy, naratívne scény, šablóny na ruky, odtlačky rúk, zvieratá a najrôznejšie ľudské a humanoidné postavy. Mnohé z nich predstavujú pravdepodobne bohov a duchov, hoci sú domnienky, že hlavnú úlohu pri tvorbe skladného umenia hral šamanizmus a pokusy so stavmi vedomia v tranze, hlavne v oblasti dnešnej Kalifornie.

Na celom svete dnes poznáme tisíce miest, kde sa naši prehistorický predkovia hlavne z poslednej doby ľadovej, snažili zachytiť svoje myšlienky. Väčšina zobrazovaných malieb či rytín ma buď to nábožensky charakter, alebo sú odrazom sveta doby pred mnohými tisíc rokmi. Môžeme sa domnievať, že oba skupiny spolu súviseli, no nemôžeme si biť istý ako silný bol ich význam. V jednom si ale istí môžeme byť, a to v tom že umenie z čias paleolitu nám pomáha chápať dobu tak dávnu.

 

Komentáre

Prehľad komentárov

Zatiaľ nebol vložený žiadny komentár.