Choď na obsah Choď na menu

Turecko - Historický národný park Göreme a skalné pamiatky v Kapadócii

historicky-narodny-park-goreme-a-skalne-pamiatky-v-kapadocii--1-.jpg

Celé stáročia využívali ľudia bizarné formácie tufu na dlabanie svojich príbytkov

Uprostred bizarných kužeľov, roklín a rozprávkových komínov leží jedna z najpôsobivejších kultúrnych pamiatok Malej Ázie. Kotlina Göreme popretkávaná jaskynnými kostolmi. Pred miliónmi rokov mohutné masy tufu, ktoré vyvrhli okolité sopky, predovšetkým blízka Erciyes Dagi, pokrývali kotlinu Kizilirmak vrstvou hrubou niekoľko sto metrov. Klimatické výkyvy, vietor a voda v priebehu času sformovali rozpukaný tuf a pretvorili krajinu rozdielnou silou erózie na prírodnú čarovnú záhradu.

Do tejto vzdialenej rajskej krajiny sa ľudia utiahli už v raných časoch kresťanstva, aby v samote trávili svoj život v askéze a zahĺbení. Čoskoro vznikli veľké spoločenstvá mníchov, ktorí spolu s tu žijúcimi roľníkmi rozvinuli novú formu mníšskeho života. Mäkký tuf bol ako stvorený na to, aby sa doň vydlabali obytné domy, a tak vznikli popri jednoduchých bytoch roľníkov aj primitívne mníšske pustovne a samoty. Za týmito „jaskynnými osídleniami“ nasledovali rozsiahle kláštory, predovšetkým však nespočetné kaplnky a kostoly, z ktorých najvýznamnejšie a najkrajšie sú v kotline Göreme.

historicky-narodny-park-goreme-a-skalne-pamiatky-v-kapadocii--2-.jpg

Fresky v kostole Karanlik majú presvedčivú silu

Zastúpené sú tu všetky tvary a pôdorysy byzantskej cirkevnej architektúry, ktorá vrcholí v kostoloch s krížovou kupolou, ale bohato aj veľkolepé byzantské fresky. Jednoduché ikonografické kresby – kríž, hrozno a ryba – stáli na počiatku vývoja, ktorý bol prerušený ikonoklazmom v 8. a 9. storočí a úspešne sa dovŕšil maliarstvom vrcholiaceho byzantského umenia 11. až 13. storočia. Cykly fresiek, ktoré sa prísne pridržiavali obrazového programu byzantskej liturgie, zobrazujú vždy v rovnakom slede významné témy zo života Krista: výjavy od narodenia až po zmŕtvychvstanie a eucharistiu. Takisto ako fresky v stredovekých románskych kostoloch pomáhali kazatelom pri výklade evanjelií a podporovali mníchov pri meditáciách. Pri zmenách umeleckého chápania v priebehu takmer tisícročných dejín Byzancie sa však zmenil sled a kompozícia jednotlivých výjavov, zmenila sa výrazová sila a sila farieb. Stĺpové kostoly z Göreme a Tokali Kilise pred bránami Historického národného parku s najvyššou dokonalosťou odzrkadľujú dvorné umenie Carihradu 11. storočia. Pravdepodobne je to vďaka umelcom maliarskej školy z byzantskej metropoly, ktorí kostoly vymaľovali na objednávku majetných občanov tejto krajiny.

Figúry vznikajúce v priebehu stáročí nadobudli eleganciu a detaily, pôvodne stereotypné tváre získali individuálne črty a ich gestá sa zdajú živšie. „Mokré“ rúcha tesne priliehajúce k telu a tak odhaľujúce jeho tvary sú charakteristickým znakom tohto obdobia. Vynikajúcim príkladom tohto obdobia je Kara Kilise, „Čierny kostol“. Za svoje dobre zachovaný stav vďačí skutočnosti, že jeho vchod bol v čase mohamedánskeho obrazoborectva zasypaný. Keďže k freskám nemalo prístup prirodzené svetlo, mohli si zachovať pôvodný výraz a žiarivosť farieb. Postavy, a predovšetkým tváre, sú takmer nepoškodené, takže predstavujú osobitný poklad v rámci figurálnej výbavy kostolov v Göreme. Výraz postav pokrývajúcich kupoly, klenby, cípy, ostenia a steny kostolov, dáva umeniu v Kapadócii charakter kontemplatívnej duchovnosti.

Historický národný park Göreme a skalné pamiatky v Kapadócii

Mapa

KULTÚRNA PAMIATKA: 1986 zriadený Historický národný park, plocha 95,76 km², výška do 1325 m, údolie Göreme je erodovaná náhorná planina v kedysi vulkanicky aktívnej oblasti; v dôsledku zvetrávania vznikali stĺpy, veže, obelisky, skalné ihly dosahujúce výšku až 40 m; množstvo jaskynných kostolov vyzdobených freskami, ako napr. kostoly Eustathios, Kiliclar a Elmali

KONTINENT: Ázia

KRAJINA: Turecko, stredná Anatólia

MIESTO: medzi Nevsehirom a Urgupom

NA LISTINE UNESCO: 1985

VÝZNAM: v „surrealistickej“ krajine jedinečné jaskynné osídlenia a kostoly s byzantskými nástennými freskami

Z HISTÓRIE: pravdepodobne v 4. stor. prvé pustovne a „budovy kostolov“, okolo r. 1100 „budovanie“ kostolov Yilandi a Barbara, okolo r. 1200 „budovanie“ kostola Carikli, 1923/24 opustenia osídlenia v Göreme, 1957 objavenie kostola Jána Krstiteľa, 1980 uzatvorenie a reštaurovanie kostola Tokali, 1981 začiatok reštaurovanie kostola Karanlik

Zdroj: kniha POKLADY SVETA  - Kultúrne pamiatky a prírodné krásy na zozname UNESCO

 

Komentáre

Prehľad komentárov

Zatiaľ nebol vložený žiadny komentár.